Dat liet de International Air Transport Association dinsdag weten nadat
maandag weer delen van het Europese luchtruim op slot gingen.

Procedures
"Gebruik makend van dezelfde data komen verschillende landen tot
verschillende conclusies over het openstellen of sluiten van het
luchtruim”, aldus IATA.

De belangenorganisatie roept de Europese overheden dan ook met klem op
preciezere procedures op te stellen om te voorkomen dat nog een keer massaal
vluchten geschrapt moeten worden. Maandag werden ongeveer duizend vluchten
geannuleerd.

Verfijning systeem
"Dit probleem gaat niet op korte termijn weg”, stelt IATA. De
organisatie is blij met de verfijning van het systeem die is aangebracht
nadat het luchtruim vanaf 15 april een paar dagen op slot ging. "Maar
we zijn nog steeds afhankelijk van te simpele informatie bij een complex
probleem.”

Samenwerking
Vulkanische as is volgens IATA "de nieuwe uitdaging voor de Europese
luchtvaart”. De organisatie zegt er begrip voor te kunnen opbrengen dat
systemen ontwikkeld moeten worden hoe ermee om te gaan. "Maar het is
absoluut onvergeeflijk dat de Europese overheden gefaald hebben om snel en
gezamenlijk op te treden.”

No fly zones
IATA verwijst net als KLM-topman Peter Hartman eerder deed naar het
Amerikaanse systeem waarbij 'no fly zones' worden ingesteld in gebieden waar
de concentraties as het hoogst zijn. "Voor alle andere gebieden is het de
verantwoordelijkheid van de luchtvaartmaatschappij om te vliegen of niet.''

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl